harmonia

fot. Waldemar Kielichowski © Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa

Nazwa gwarowa: harmonia ciągana
Klasyfikacja: 4 Aerofony / 41 Aerofony wolne / 412 Aerofony wolne interrupcyjne / 412.1 Aerofony idiofoniczne interrupcyjne lub stroikowe / 412.13 Stroiki przelotowe / 412.132 Zestawy stroików przelotowych / 412.132-62-8 Zestawy stroików przelotowych z elastycznym zbiornikiem powietrza, z klawiaturą
Wykonawca: Stamirowski Piotr
Rok wykonania: przed 1932
Miejscowość: Warszawa
Region: Mazowsze
Kraj: Polska
Własność: Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu
Numer inwentarzowy: MLIM/MS/1535
Opis obiektu: harmonia ręczna, tzw. biała, chromatyczna, trzyrzędowa, 85-basowa, 17+18+17 klawiszy melodycznych
Elementy dekoracyjne: korpus zdobiony grawerowanymi i kolorowanymi wzorami kwiatowymi, ażurowymi wycięciami z motywami zoomorficznymi i wzorami kwiatowymi
Wymiary: 410 x 232-315 x 184 mm
Materiały: drewno, metal, skóra, papier, tworzywo sztuczne
Inskrypcje: Stamirowski Warszawa
Skala dźwiękowa, strój: zmienność skali w zależności od rodzaju a nawet egzemplarza harmonii; zazwyczaj klawiatura melodyczna w każdym rzędzie ułożona według szeregów małotercjowych w całości tworzy skalę chromatyczną B – b3; strona basowa – skala chromatyczna
Praktyka wykonawcza: po pierwszej wojnie światowej harmonia rozpowszechniła się jako składnik ludowych kapel (ze skrzypcami, bębnem); ręczna głównie na Mazowszu po lewej stronie Wisły (Łowickie, Rawskie) i w północnej Małopolsce (Radomskie, Kielecczyzna)
Autor karty: Monika Sadura / Zbigniew J. Przerembski


Kujawiak; Kapela z Żychlina: Jan Orzechowski (1910-1974), harmonia trzyrzędowa, Roman Kowalewski (ur. 1928), bęben ze stalką; nagr. 1974; Muzyka Źródeł


<< Powrót