harmonia pedałowa

fot. Waldemar Kielichowski © Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa

Nazwa gwarowa: pedałówka
Klasyfikacja: 4 Aerofony / 41 Aerofony wolne / 412 Aerofony wolne interrupcyjne / 412.1 Aerofony idiofoniczne interrupcyjne lub stroikowe / 412.13 Stroiki przelotowe / 412.132 Zestawy stroików przelotowych / 412.132-62-8 Zestawy stroików przelotowych z elastycznym zbiornikiem powietrza, z klawiaturą
Wykonawca: Gałecki Z.
Rok wykonania: lata 20. - 30. XX w.
Miejscowość: Włocławek
Region: Mazowsze
Kraj: Polska
Własność: Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu
Numer inwentarzowy: MNP I 733
Opis obiektu: harmonia pedałowa, tzw. biała, chromatyczna, trzyrzędowa, 24-basowa; 16+17+16 klawiszy melodycznych; miech połączony z pedałami łącznikiem
Elementy dekoracyjne: korpus zdobiony grawerowanymi i kolorowanymi motywami kwiatowymi i zoomorficznymi
Inskrypcje: Z. GAŁECKI / WŁOCŁAWEK
Skala dźwiękowa, strój: zmienność skali w zależności od rodzaju a nawet egzemplarza harmonii; zazwyczaj klawiatura melodyczna w każdym rzędzie ułożona według szeregów małotercjowych w całości tworzy skalę chromatyczną B – b3; strona basowa – skala chromatyczna C – h, pozwalająca uzyskać wszystkie trójdzięki durowe
Praktyka wykonawcza: po pierwszej wojnie światowej harmonia rozpowszechniła się jako składnik ludowych kapel; pedałowa zwłaszcza na Mazowszu po prawej stronie Wisły (Kurpie, Garwolińskie), w pewnej mierze też na Podlasiu
Autor karty: Janusz Jaskulski / Zbigniew J. Przerembski


Owczarek; Kapela Spod Kowala: Józef Krzakowski (ur. 1922, Rakutowo), skrzypce, Jan Ambrożewicz (ur. 1910), skrzypce, Józef Pietrzak (ur. 1921), harmonia trzyrzędowa, Marian Czula (ur. 1923), basy (kontrabas); nagr. Kazimierz 1987; Muzyka Źródeł


<< Powrót