harmonia

fot. Waldemar Kielichowski © Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa

Nazwa gwarowa: harmonia ciągana
Klasyfikacja: 4 Aerofony / 41 Aerofony wolne / 412 Aerofony wolne interrupcyjne / 412.1 Aerofony idiofoniczne interrupcyjne lub stroikowe / 412.13 Stroiki przelotowe / 412.132 Zestawy stroików przelotowych / 412.132-62-8 Zestawy stroików przelotowych z elastycznym zbiornikiem powietrza, z klawiaturą
Wykonawca: Grobelkiewicz J.
Rok wykonania: pierwsza połowa XX w.
Miejscowość: Buszkówek
Region: Mazowsze
Kraj: Polska
Własność: Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu
Numer inwentarzowy: MLIM/MS/1288
Opis obiektu: harmonia ręczna, diatoniczna, dwurzędowa, 12-basowa, 16+15 klawiszy melodycznych, tzw. biała
Elementy dekoracyjne: korpus zdobiony grawerowanymi motywami roślinnymi, antropomorficznymi, ażurowymi wycięciami ze stylizowanymi wzorami roślinnymi i zoomorficznymi
Wymiary: 384 x 210 x 210 mm
Materiały: drewno, metal, skóra, papier, tworzywo sztuczne
Skala dźwiękowa, strój: z instrumentu wydobywane są różne dźwięki przy rozciąganiu i składaniu miecha; wzorowana na dwurzędowych harmoniach niemieckich o skali chromatycznej g – g3 lub c – a3
Praktyka wykonawcza: po pierwszej wojnie światowej harmonia rozpowszechniła się jako składnik ludowych kapel (ze skrzypcami, bębnem); ręczna głównie na Mazowszu po lewej stronie Wisły (Łowickie, Rawskie) i w północnej Małopolsce (Radomskie, Kielecczyzna)
Autor karty: Monika Sadura / Zbigniew J. Przerembski


Kujon Jareckiego; Kapela Stefana Winnickiego z Łowicza: Stefan WInnicki (ur. 1929), harmonia, Józef Kossowski (ur. 1934), skrzypce, Henryk Muras (ur. 1939), bęben ze stalką; nagr. 1983; Muzyka Źródeł


<< Powrót